Toyota, car-sharing i Grenoble

 

Dzielenie się i wynajem zasobów staje się coraz bardziej popularne w obecnym świecie. Przykłady z różnych dziedzin widoczne są również w naszym kraju. Firmy coraz częściej sięgają po wynajmem różnych dóbr i usług, wychodząc poza tradycyjny model wynajmu tylko powierzchni biurowych. Samochody, komputery, systemy drukowania, ekspresy do kawy i wiele innych przykładów można mnożyć prawie w nieskończoność.

Na zachodzie Europy coraz bardziej popularne są miejskie usługi wynajmu samochód tzw. car-sharing. Car-sharing działa na zasadach podobnych do popularnych w Polsce wypożyczalni rowerów miejskich. W car-sharing'owych „flotach" najczęściej wykorzystywane są samochody niskoemisyjne, a elektryczne są najchętniej widziane. Programy te mają w swoich założeniach ograniczyć korki oraz „oczyścić" ze spalin centra dużych miast. Użytkownicy przyciągani są atrakcyjnymi cenami i bezpłatnymi wyznaczonymi miejscami parkingowymi.

W wielu miastach Europy Zachodniej tego typu usługi działają od kilku lat. W Polsce najbardziej zaawansowane prace nad uruchomieniem trwają we Wrocławiu. Ciekawy pilotażowy projekt toczy się od 18 miesięcy w Grenoble (Cité Lib by Ha:mo), gdzie mieszkańcy mogą korzystać z wynajmowanych na minuty elektrycznych mikrosamochodów Toyoty – COMS oraz i-ROAD. Pierwszy z nich to czterokołowy jednoosobowy pojazd o niecodziennym wyglądzie, drugi to trójkołowiec, który przechyla się na zakrętach jak motocykl. Budzi on zdecydowanie więcej emocji. Mikrosamochody Toyoty można  odebrać i oddać w jednej z 27 stacji.

O wyjątkowości programu decyduje dodatkowy czynnik – użytkownicy korzystają z aplikacji mobilnej, która pozwala zaplanować całą podróż przez miasto z wykorzystaniem różnych środków transportu: autobusów, tramwajów, pociągów i elektrycznych Toyot wynajmowanych na minuty. Te ostatnie można także przy pomocy tej samej aplikacji rezerwować na określoną godzinę.

Podsumowując pierwsze 18 miesięcy działania systemu, operatorzy programu ustalili kilka interesujących faktów. Średnia trasa ma długość 5 km – zdecydowanie poniżej zasięgu i-Roadów na jednym ładowaniu (który wynosi 50 km). To udowadnia, że elektryczne mikrosamochody doskonale sprawdzają się w mieście. Samochody na minuty są częściej wykorzystywane w tygodniu pracy niż w weekendy. Średni czas wynajmowania to 45 minut. Większość użytkowników (aż 75%)  wykorzystuje car-sharing do jazdy w jedną stronę i oddaje pojazdy na innej stacji niż ta, z której wyruszyli. Tylko 20% użytkowników zostawia sobie samochód na czas pobytu w miejscu docelowym, żeby wrócić tym samym pojazdem. Najczęściej wykorzystywane są dwie stacje ładowania znajdujące się obok dworców kolejowych. Na pozostałych 25 stacjach w Grenoble i pobliskich miejscowościach rezerwacje rozkładają się w miarę równomiernie.

Z programu korzystają różne grupy społeczne, jednak najczęstszym statystycznie użytkownikiem jest 36-latek z wyższym wykształceniem, wykonujący pracę biurową. Studenci stanowią 14% użytkowników. 74% uczestników programu posiada przynajmniej jeden samochód, ale jednocześnie 54% korzysta także z miejskich rowerów 2 lub 3 razy w tygodniu, a 41% robi to codziennie.

Program car-sharing'owy Toyoty cieszy się bardzo dobrą opinią wśród użytkowników – 92% z nich stwierdziło, że są zadowoleni lub bardzo zadowoleni z nowej usługi. Poproszeni o ocenę programu w porównaniu do innych środków transportu publicznego, subskrybenci Cité Lib podkreślają, że program jest praktyczny i korzystnie wpływa na środowisko.

Wynajmowane na minuty i-Roady i COMS-y pozwalają oszczędzać czas i pieniądze. Kierowcy zwrócili także uwagę na przyjemność z jazdy nietypowymi samochodami i ich zadowalającą prędkość.

Operator Cité Lib by Ha:mo jest w kontakcie z osobami zarejestrowanymi w programie i zbiera od nich informacje zwrotne. Powstał nawet klub użytkowników, aby stworzyć wokół programu zaangażowaną społeczność. To zaowocowało istotnymi poprawkami, które zostały już wdrożone w czasie trwania etapu testowego. Zgodnie z życzeniami klientów i-Roady otrzymały miększe zawieszenie. W systemie Ha:mo wydłużono czas trwania rezerwacji pojazdu z 30 do 60 minut oraz uproszczono cennik korzystania z pojazdu do 1 euro za 15 minut.

W drugiej połowie trwania programu pilotażowego operatorzy będą się koncentrować na zwiększaniu jego dostępności, m.in. poprzez umożliwienie korzystania z COMS-ów osobom w wieku 16-18 lat. Czterokołowe zadaszone mikrosamochody będą stanowiły bezpieczniejszą i bardziej komfortową alternatywę dla popularnych wśród młodzieży skuterów.

Ostatnim etapem tej fazy badań będzie opracowanie modelu biznesowego, który pozwoli wdrożyć program car-sharingowy Ha:mo na zasadach komercyjnych w wielu miastach na świecie.

W naszej opinii tego typu projekty są niewątpliwie potrzebne do dobrego opracowania kompleksowych programów car-sharing'owych. Na szczególną uwagę zasługuje kompleksowość projektu (np. aplikacja mobilna pozwalająca planować przejazdy z uwzględnieniem wszystkich środków transportu w mieście), zbieranie i analiza statystyk pod kątem dostosowania oferty do potrzeb klientów oraz komunikacja z użytkownikami. Również cena (1 EUR za 15 minut) wydaje się być bardzo atrakcyjna nawet jak na polskie warunki.

 

Źródło: https://eco-driving.info/toyota-car-sharing-i-grenoble/